sobota 5. února 2011

2/ S elegancí ježka

název: S elegancí ježka
originální název: L´Élégance du hérisson
autor: Muriel Barberyová
prvně publikováno: 2006
------------
moje vydání
nakladatelství: Host
rok vydání: 2008
počet stran: 320
ilustrace: žádné

- Marx naprosto změnil moje vidění světa, svěřil se mi toho rána mladý Palliéres, který se mnou normálně neprohodí ani slovo.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
A ode dneška pro vás budu hledat vždy v nikdy. Krásu na světě.

 

Musím říci: zprvu nic moc. Téměř žádný děj a chvílemi tolik myšlenek, že si nejsem jistá, jestli jsem je všechny stihla sledovat a zda mi některá neunikla. Navíc mé znalosti filozofie jsou ... no, jak to jen říci ... nulové. Já prostě o filozofických směrech, pojmech , myslitelích ... prostě nic netuším. A tak mě napadá: kolik mi toho uniklo? co jsem nevyčetla mezi řádky? jaké odkazy jsem nepochopila (nebo dokonce ani nepostřehla)?

Počáteční "čtení z povinnosti" (koupím si knihu a pak si jí ani nepřečtu?) ztratilo pachuť "musení" příchodem pana Ozu. Hra pana Ozu s domovnicí na kočku a na myš mě bavila.

Mimo filozofie knihou prorůstá Japonskem a láskou k němu a jeho kultuře. Nikde to není vysloveně napsané, ale nelze si toho nevšimnout.

Narozdíl od domovnice Renée Michelové nemám ráda mirabelky (v dětství jsem ani nevěděla, že jsou k jídlu, myslela jsem si, že jsou dokonce jedovaté, protože u nás rostly podél silnice a nikdy si jich nikdo nevšímal), ale díky Palomě už alespoň vím, co ukrývají ježci pod svými bodlinami. Plus dávám za ironii, kterou se sice šetří, ale je tam. Teď už mi zbývá jen zjistit, co se ukrývá pod slovy "habeas corpus".


Lidé si myslí, že poletí ke hvězdám, a přitom skončí jako zlatá rybička v kulatém akvárku.


Politika, řekla, to je hračka pro mladé boháče, kterou nikomu nechtějí půjčovat.


Mohl to být skutečný život, a pořád je to jenom užívání vypůjčené věci na základě plné moci.


Palpaka je druh lamy, která dává hodně drahou vlnu a má na hlavě ozdobu ve tvaru papáji.










Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...