neděle 12. února 2012

Vnější krása knih


Tak, a teď si budu stěžovat. Všimli jste si někdy, jak hezké obaly mají knihy třeba od Penguin Books? Jasně že záleží především na tom, co je uvnitř, ale .... Líbí se mi jak vydávají klasickou literaturu v různých edicích (nevím, podle čeho bych se rozhodovala, ze které si knihy kupovat, ale tahle starost mě minula). Anglofonní svět je rozhodně větší a významnější trh než náš český rybníček (a tak se jim investice spíš vrátí), ale proč si nedat trochu záležet. Jestli se někomu obal líbí, je otázka vkusu (stejně jako to, co naleznete uvnitř), ale většinou se asi shodneme, že některé jsou povedenější a jiné méně.






No, a když už si tady tak veřejně fňukám, budu v tom ještě chvíli pokračovat. Miluju mytologii, příběhy ovlivněné folklorem jiných národů stejně jako národní eposy a podobná díla. K takovým jednoznačně patří i Tisíc a jedna noc. Není možné, aby o ní nikdo neslyšel (mám samozřejmě namysli knihu ;-), ale kdo jí má doma v knihovničce?



Hrozně mě zajímalo, jaké jsou příběhy doopravdy, ne převyprávěné televizí nebo jinými autory, ne pohádky. Proto jsem ožila, když jsem se na netu dočetla o plánovaném vydání tohoto skvostu národního písemnictví a navíc v nejvíce ceněném překladu Felixe Tauera! Dokonce jsem byla odhodlaná překousnout nemalou cenu za luxusní vydání (i když bych ocenila edici pro chudší; já nepotřebuji knihu do sběratelské edice, abych si jí doma držela pod sklem, ale knihu do postele, na zahradu ...). A pak přišla sprcha. Knihy jsou samozřejmě bohatě ilustrované - a v tom vězí můj hlavní a v podstatě jediný problém. Mám dát téměř tisíc korun za jednu knihu, která má tak ohavné ilustrace? NE! Jasný, není to katastrofa za kterou bych chtěla někoho praštit v případě obvyklého vydání, ale dlouho připravovaná edice, významná kniha, luxusní vydání - nemalá cena ... z obrázků by na mě měl přímo dýchnout orient. A vono nic. Totálně nic. Tohle bylo vlastně moje jediné a největší knižní zklamání z minulého roku. Stále nepřestávám doufat, že soubor vydají jindy a jinak.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...