sobota 25. února 2012

kniha # 19 Nebezpečné známosti

název: Nebezpečné známosti
originální název: Les Liaisons dangereuses
autor: Choderlos De Laclos
prvně publikováno: 1782
------------
moje vydání
nakladatelství: Academia (edice Filmová řada)
rok vydání: 2006
počet stran: 416
ilustrace: žádné

Vidíš milá přítelkyně, že držím slovo a že mi čepce a střapečky nezabírají všechen čas; pro tebe mi vždycky nějaký vybude.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Sbohem, má drahá a ctihodná přítelkyně; pociťuji v této chvíli, že náš rozum, zdaleka nepostačující, aby zabránil našemu neštěstí, je zcela nepostačující, aby nás utěšil.


Tento román v dopisech jsem četla podruhé - prvně zůstal nedočtený. Ne že by mi kniha přišla tak špatná, ale chybělo tam větší napětí - obvzlášť, když vím, jak vše dopadne už z filmu. Nyní, více než po roce, kdy sem román otevřela znovu, už mi takový nepřišel.
 
Tato kniha je součástí
Historical Fiction Reading Challenge

Naopak. Vidím v něm tolik věcí, které film nemůže vystihnout. Při mém druhém pokusu jsem si vychutnávala všechny ty intriky pro které já sama nemám ani nejmenší nadání. Vyžadují příliš mnoho invence a systematičnosti - obě tyto vlastnosti zcela postrádám. O to více dokáži ocenit dobře zosnovanou intriku. Hlavně to, že její autor musí myslet dopředu a být před ostatními alespoň dva kroky napřed, neustále přemýšlet a být schopný kdykoli svůj plán od základů přestavět.

Problém nastane v případě, že takový lidé jsou na scéně dva. Byť spolu spolupracují, je jasné, že to nemůže dopadnout dobře. Dříve nebo později se oba navzájem zničí - obvzláště, když si poskytují nevyvratitelné důkazy v podobě bohaté korespondence.

Ďábelské duo Valmont/Merteuil má v knize protiklad Tourvel/Cecilie Volanges (i Danceny). Jsou opravdu jejich dokonalým opakem. Nezkažení, bezprostřední, naivní. Prostě dokonalé oběti. Valmont s Merteuil ve svém jednání zašli opravdu velice daleko. Bez slitování zničili všechny, které si umanuli a nakonec i sebe.


Ochotně přiznávám, že peníze nevytvářejí štěstí; zároveň je však třeba přiznat, že je neobyčejně usnadňují.



Líbit se pro muže znamená pouze prostředek k dosažení úspěchu, pro ženu však to představuje samotný úspěch. A koketování, které se ženám tak často vyčítá, je pouze zneužívání tohoto způsobu nazírání, a už tím potvrzuje jeho správnost.








Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...