čtvrtek 1. března 2012

kniha # 20 Pražský hřbitov

název: Pražský hřbitov
originální název: Il cimitero di Praga
autor: Umberto Eco
prvně publikováno: 2010
------------
moje vydání
nakladatelství: Argo
rok vydání: 2011
počet stran: 472 (ale možná až 40? stran z knihy tvoří doslov překladatele)
ilustrace: dobové ilustrace



Chodec, jenž by onoho šedivého březnového rána roku 1897 na vlastní nebezpečí přešel z jednoho konce na druhou stranu place Maubert neboli Maub, jak tomu náměstí říkala galerka (ve středověku centrum univerzitního života, křižované davy studentů mířících na místo, kde se konaly popravy apoštolů svobodného myšlení, jako byl Étienne Dolet), dorazil by do jedněch z nemnoha končin, jež nepostihly demolice barona Hausmanna.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
K čertu s ním, ještě nepatřím do starého železa.

Román se mi líbil, i když rozhodně nemohu tvrdit, že jsem jej zcela pochopila. Mnoho věcí v textu není napsáno přímo : "V minulosti mnozí chodili k Magnymu, aby zdálky obdivovali spisovatele jako Gautiera nebo Flauberta, a ještě předtím souchotinářského polského klavíristu vydržovaného tou zvrhlou osobou, co chodila v kalhotách." Tohle jsem pochopila - mluví o Chopinovi a George Sandové. Ale je zde ohromná spousta jiných věcí, které jsem nepostřehla, neodhalila .... prostě mi uniklo a tím jsem přišla i o mnoho z románu. Můžu být trošku naštvaná (tohle není chyba knihy, ale mé nevzdělanosti) a pak to obrátit ve výhodu: kolik nových slov se tak může dostat do mého slovníku - cerebrální, perfidní, denuncovat...
Tato kniha je součástí
Historical fiction reading challenge
V budoucnu budu moci knihu přečíst znovu a najít v ní něco, co jsem neviděla, čeho jsem si nevšimla, nepochopila. Vždycky mi tak nabídne něco nového - a kolik knih tohle asi umí?

Fakt mě štval Dan Brown s Šifrou mistra Leonarda. Přesněji řečeno ne on, ale hloupý mediální zájem kolem jeho knihy. Celý ten hunbuk mě docela odradil od toho si knihu přečíst a nečetla jsem ji do dnes. Nemám ráda konspirační teorie - když si dáte práci vše na sebe napasovat, můžete vidět spiknutí ve všem - v epidemiích, válkách, terorismu .... Vždyť i taková Nostradamova proroctví lze narvat na všechno - světové války, atomové zbraně, pád dvojčat .... a tak dál až donekonečna.

Pražský hřbitov je případ, kde můžete vidět, jak lze takové myšlení dovést až k ad absurdum. Na druhou stranu - kdo dokáže, že to není pravda?


Lidé se nikdy nedopouštějí zla tak dokonale a s tokovým nadšením, jako když to dělají z náboženského přesvědčení.

Důležité je vědět něco, o čem druzí nevědí, že to víte.


g




Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...